De kop is eraf - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Linda Weert - WaarBenJij.nu De kop is eraf - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Linda Weert - WaarBenJij.nu

De kop is eraf

Door: Linda van Weert

Blijf op de hoogte en volg Linda

03 Mei 2016 | Zuid-Afrika, South Africa

25-4-2016
Vandaag was de dag: mijn avontuur kon beginnen. De dagen ervoor stonden in het teken van afscheid nemen van familie en vrienden en mijn koffer inpakken. Om 4.50 uur ging mijn wekker, lekker vroeg dus! Maar gelukkig heb ik geen ochtendhumeur. Voor degene die het zich afvragen: Ja het is me gelukt, mijn koffer was niet te zwaar! De vlucht viel niet tegen, maar na 9 uur vliegen sloeg de verveling toe. In totaal was het namelijk 11 uur vliegen. Op het vliegveld in Kaapstad werden we opgehaald door de taxi, toen we in de buurt kwamen van onze stageplek schrokken we een beetje. Het was erg achteraf en oud. Maar de stageplek zelf zag er redelijk goed uit! Het huis was weer ff schrikken voor mij, het is namelijk net een studentenhuis. Niet echt mijn ding. Ook ik houd soms van opgeruimd, nu zal iedereen die mijn slaapkamer kent misschien raar opkijken maar het is zo! We zitten hier met zeven andere vrijwilligers, zij zijn allemaal Duits. Hopelijk went het snel.

26-4-2016
Om 7.30 begon onze dag, we gingen met Bubbles (de oprichtsters van Immanuels Haven) boodschappen doen. Terug bij Immanuels Haven zijn we een kijkje gaan nemen bij de school. De kinderen waren erg nieuwsgierig naar de nieuwe vrijwilligers. Daar hebben we een rondleiding gekregen van de directrice van de school. Voor degene die het niet weten: de school en het weeshuis zitten bij elkaar, ons vrijwilligershuis staat ertussen in. De kinderen waren erg enthousiast en aanhankelijk. ´s Avonds hebben we met de andere vrijwilligers gebarbecued. Barbecueën in de winter, een keer wat anders.

27-4-2016
Na een frisse douche en een ontbijt zijn we met de taxi naar Kaapstad gegaan. We waren namelijk vrij i.v.m. een ‘special holiday’. We hebben de Hopp off, Hopp on tour gedaan door Kaapstad. De eerste stop was de Tafelberg. Moedig besloten we om deze te gaan beklimmen, dit zou 2 uur duren. Maar het was zwaarder dan verwacht, omdat het pad bestond uit grote stenen/rotsen. Na 45 minuten begon het te regenen en toen we van anderen hoorde dat het nog minimaal 2 uur was, zijn we omgedraaid. Op de terugweg ben ik gevallen, nu een blauwe plek en een pijnlijke enkel. Maar we leven nog! Bij de tweede stop hebben we wat gegeten. De laatste stop was de Waterfront, dat is de haven in Kaapstad. We hebben daar het winkelcentrum bekeken, nog geen bekende winkels gespot. We hebben gedineerd bij de Mac Donald, waar we een menu hadden voor €3.00. Morgen onze eerste stagedag, spannend!

28-4-2016
Om 7u stond de wekker. Op de school aangekomen waren ze blij dat wij er al zo vroeg waren. De andere vrijwilligers komen namelijk wat later aan. We begonnen de schooldag door te bidden met de leerkrachten en daarna met alle kinderen. Ze hebben meer materialen dan ik had verwacht. Maar de kinderen hebben geen structuur hier, ze werken wel met een stoplicht maar het werkt niet optimaal. Het uitleggen van opdrachten was moeilijk, omdat ze met andere manieren werken. Ook het Engels praten is even wennen, maar hopelijk komt dat goed. De kinderen krijgen ook les in het Afrikaans, dat erg lijkt op Nederlands. We hadden deze dag na 8.00 uur geen elektrische tijd meer, dat was dus erg vervelend. Na schooltijd vroegen drie kinderen van het weeshuis of wij mee gingen voetballen. Sportief zoals we waren, mee gedaan met voetbal haha. Daarna nog verstoppertje gespeeld en een kaart spelletje gedaan, dit vonden ze erg leuk. Toen weer elektriciteit was zijn we naar huis gegaan, 10 minuten later gingen de lichten weer uit. Dus geen douche/wc of water dat we konden gebruiken. Rond 19u hadden we gelukkig weer elektrische tijd.

29-4-2016
Het gaat steeds beter, en het wordt steeds leuker. De kinderen hadden veel hulp nodig bij het rekenen. Constant riepen ze dus ‘teacher, teacher i need help’. Het niveau is heel verschillend, sommige kinderen kunnen het al zelfstandig, anderen vinden het nog moeilijk om 5 door 2 te delen. Omdat iedereen zoveel hulp nodig had, was het soms lastig om de tijd te nemen om ze goed te kunnen helpen. Maar ik heb me zeker nuttig kunnen maken vandaag! De groepssfeer is niet altijd even goed, de leerlingen bemoeien zich constant met elkaar. Daardoor komt er ruzie en zijn veel kinderen verdrietig. Een mooie uitdaging om dat te verbeteren. Omdat het vrijdag was waren de kinderen om 12 uur uit. De schooldag is dus snel gegaan. We kregen vandaag te horen dat we een lang weekend hebben, omdat de kinderen ook maandag vrij zijn, vanwege een ‘holiday’. Wat een slecht leven! We willen daarom misschien dit weekend naar Kaapstad gaan, en daar een hotel nemen. In de middag hebben we boodschappen gedaan, toen we klaar waren was de taxi weg. Hij was naar Duitse studenten, die waren aangevallen door apen. ’s Avonds hadden we het huis voor ons vieren, dat was even fijn! Lekker gegeten met een wijntje erbij en spelletjes gedaan. Deze avond een hostel geboekt ‘Once in Cape Town’. Goed vooruitzicht!

30-4-2016
Vanmorgen ontbeten en spullen gepakt. De jongen die ook in mijn klas stond, is vandaag naar huis gegaan. Hierna de taxi naar ons hostel genomen, het zag er goed uit! Er slapen veel jongeren en bij de hostel zit een bar. Nadat we onze koffer hadden uitgepakt zijn we ergens gaan ontbijten. Daarna wilde we de bus pakken naar de Tafelberg. Onderweg kwamen we veel zwervers tegen, zij vragen steeds of je wat te eten wilt kopen voor hen. Dat laat je wel even nadenken over hoe goed wij het hebben. Bij de Tafelberg aangekomen moesten we 1,5 uur wachten, maar het was het waard. Het uitzicht vanaf de berg is erg mooi, je kijkt namelijk over heel Kaapstad uit. Toen we onderweg waren naar ons hostel, zagen we weer een man met zijn zoon op zijn schouders midden tussen de auto’s in lopen. Geen schoenen aan en vragend naar eten voor hem en zijn zoon. Alles wat ze krijgen eten ze ook meteen op, dat zegt genoeg. ’s Avonds gegeten bij een Italiaans restaurant, erg lekker.

1-4-2016
Na een goede nacht ontbeten bij het hostel. Daarna meteen door gegaan naar ‘Long Street’, de drukke straat hier. Daar hebben we weer de Hopp off, Hopp on bus genomen. We hebben een route gedaan, langs verschillende landschappen. Maar we kwamen voor de wijnproverijen. Ze hebben weinig soorten zoete wijnen hier, dus uiteindelijk maar twee verschillende soorten op. Na deze tour hebben we de Sunset tour, je rijdt dan in de bus naar boven op de berg. Omdat we laat waren hebben we vanaf de bus de zonsondergang gezien, maar het was erg mooi om te zien. Daarna verder naar boven gereden, het was erg druk met auto’s dus ze moesten verder lopen als we dat wilde. De laatste stop was de Waterfront, daar naar de H&M gegaan om nog een warm vest in te slaan. Tot slot daar ook gegeten.

• 03 Mei 2016 - 19:09

Pieter En Erna:

Hey Linda wat een prachtig en mooi verslag gemaakt.We zijn trots op je(echt waar)Zo blijven wij toch op de hoogte.Veel liefs van ons en groetjes aan de andere.xxx

• 03 Mei 2016 - 19:21

Ome Hans:

Het komt allemaal goed daar,je vind het nu al hartstikke leuk.
    Door een reisverslag te sturen blijven wij ook in Brabant op de hoogte.
    Veel plezier nog de komende tijd en tot horens.xxx

je liefste ome Hans

• 03 Mei 2016 - 19:35

Manon De Laat:

He Lin,
    Super leuk om je verslag te lezen! Zo te lezen heb je het goed naar je zin, fijn :)
    Geniet van alles wat je meemaakt!

Liefs uit Den Dungen

• 03 Mei 2016 - 19:38

Francien Van Weert:

Zo blijven wij inderdaad ook mooi op de hoogte. Je zult lekker veel leuke dingen meemaken daar, geniet er maar lekker van.
    xxx Francien

• 03 Mei 2016 - 20:37

Maud:

Hee Lin,
    Leuk om te lezen. Veel plezier daar, en vooral genieten!!

Groetjes Maud

• 03 Mei 2016 - 21:11

Marja:

Hartstikke leuk om jou ervaringen te lezen.
    Zuid Afrika is zo mooi. Heb je wijn gedronken van Stellenbosch?
    Maak er n onvergetelijke stagetijd van.
    liefs Marja

• 03 Mei 2016 - 22:10

Harriëtte:

Leuk hoor, je verslag...mooi om te lezen wat je daar allemaal doet!!
    Veel succes nog met je leerlingen en geniet van alle mooie dingen!
    Liefs Harriëtte

• 03 Mei 2016 - 23:31

Elle Van Weert:

Hallo Linda,

Wat een fantastisch verslag heb je al gemaakt van de eerste week. Ik kan me helemaal inleven in je verhaal. Zo te lezen heb je er nu al een fijne week opzitten. Op naar de volgende weken. Geniet van je stagetijd. Jou droom is in vervulling gegaan.

Liefs tante Elle

• 08 Mei 2016 - 12:09

Mia:

Hoi Linda

Leuk om je stage verslag te lezen!
    Je hebt het zo te lezen goed naar je zin, geniet van deze mooie en leerzame tijd!!

Groetjes tante Mia

• 14 Mei 2016 - 20:13

Maria Van Drunen:

Hoi Linda,

Dan eindelijk een reactie van mij.
    Leuk en zeer interessant om jouw verslag te lezen.
    Wat een mooie natuur heeft Zuid Afrika, toevallig heb ik ook nog Robert ten Brink gezien en dat ging ook over Zuid Afrika mensen die hun familie bezoeken.
    Een ervaring apart voor jou, dat zal je de rest van je leven niet vergeten. Geniet er maar van.
    Die kans krijg je waarschijnlijk nooit meer. Even een tip; de rode Afrikaanse wel is wel erg lekker.
    Niet zoet natuurlijk de witte wijn is een droge wijn. Moet je dus van houden.
    We zijn benieuwd naar nog veel meer nieuws en kijken met spanning uit naar je tweede verslag.

groetjes Maria, Thjeu en Chinouk.