Week 4 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Linda Weert - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Linda Weert - WaarBenJij.nu

Week 4

Blijf op de hoogte en volg Linda

22 Mei 2016 | Zuid-Afrika, South Africa

15-5-2016
Deze dag stond niets op de planning, dus ben ik wat langer in mijn bed blijven lezen. Maar niet voor lang, we hadden namelijk geen internet en we moesten aan school werken. Daarom zijn we naar een internet café gegaan in de Sunset Mall. Een erg groot winkelcentrum, te vergelijken met hoog Catharijne in Utrecht maar dan nog groter denk ik. Daar hebben we ook geluncht en onze boodschappen gedaan. Rond 5 uur zijn we terug gegaan naar het huis en hebben we een Pizza gegeten.

16-6-2016
Vrijdag had ik het idee ingebracht om te werken met de ´zon van de week´. Omdat de kinderen heel erg veel met elkaar bezig zijn, op een vervelende manier. Bij de zon van de week moeten ze iets positiefs zeggen over de zon van de week, elke week is dan een andere kind ´de zon van de week´. De juf was er erg enthousiast over. Maandag heb ik het uitgelegd aan de klas, ook zij waren enthousiast. De eerste zon van de week begon gelijk te stralen, toen hij hoorde dat hij de eerste mocht zijn. Ook heb ik deze les ‘Phonics’ gegeven. Het ging over de woorden eindigend op ‘ff’. Ze moeten dan de woorden lezen, de betekenis vertellen en een zin ermee maken. Hierdoor is mijn woordenschat dus ook meteen groter geworden. Tot slot moesten ze een tekening maken bij het woord. Mijn creatieve kant is dus ook naar boven gekomen. In de middag hebben we (Marleen en ik) de rekenles gegeven vanuit ons project. Ze moesten werken met coördinaten, erg moeilijk voor ze! We hebben de kinderen die het begrepen, anderen laten helpen. Dat werkte erg goed. In de avond niets bijzonders gedaan.

17-5-2016
Vandaag de dag begonnen met een rekenles. Ik schrok een beetje van de kennis van de kinderen. Zij moesten namelijk nog nadenken bij de som 8 + 3. Terwijl ze in groep 4 zitten. Daarom ben ik overgestapt naar een andere manier van rekenen. Namelijk eerst het getal aanvullen tot de 10 en dan kijken hoeveel er nog bij moet. Dit was even wennen voor ze, omdat het een nieuwe manier was. Maar het werkte wel goed voor ze. In de middag gewerkt met de computers. Ze moesten informatie opzoeken over kikkers en daar een verhaal over schrijven met Word. Dit duurde erg lang, omdat ze moesten lezen en de belangrijkste informatie over moesten schrijven. Mijn mentor vertelde mij na de pauze dat ze de directrice had verteld over de ´zon van de week´. Zij was ook erg enthousiast, en daarom willen ze waarschijnlijk door heel de school gaan invoeren. Nadat we klaar waren met school zijn we in de zon gaan liggen. Het was namelijk 29 graden deze dag. Erg lekker zo´n winter!

18-5-2016
Deze dag waren we vrij van school, omdat we andere scholen gingen bezoeken met de directrice. De eerste school was een gymnasium ‘Paul Roos gimnasium’, het is een school voor alleen jongens. Hier hebben vele bekende mensen op gezeten, bekende sporters en schrijvers enzovoort. De school was erg groot en erg goed ontwikkeld. Hier hebben we het beste mannenkoor van Zuid-Afrika horen zingen. Erg leuk om te zien, een echt koor! De volgende school was een high-school. Je zag hier duidelijk verschil met de vorige school. Bij de vorige school hadden ze bijv. 70 leraren en klassen van 20. Op deze school hadden ze 35 leerkrachten met klassen van 40 leerlingen. Deze school kreeg namelijk niet meer geld voor meer leerkrachten, ook verdiende zij hetzelfde salaris als de leerkrachten op de andere school. Op deze school spraken ze Afrikaans, dat was dus goed te verstaan voor ons. De laatste school was een basisschool, middenin een sloppenwijk. Hier zitten veel arme kinderen, zij hebben geen geld voor een taxi dus moeten elke dag een half uur lopen naar school. Ook deze klassen bestonden uit 40 leerlingen. Na het bezoek aan de scholen hebben Marleen en ik kort gevoetbald met een paar kinderen van het weeshuis. Daarna nog kort aan school gewerkt, ook dat gaat gewoon door hier.

19-5-2016
Deze dag weer een gewone schooldag, ik heb de rekenles overgenomen omdat de leerkracht een gesprek had met ouders van een leerling. Hij werd namelijk misschien geschorst samen met een andere leerling uit mijn klas. Daarin zijn ze hier heel streng, als je voor te veel problemen zorgt kun je vertrekken voor één week. Maar na een goed gesprek is het gebleven bij een waarschuwing. Ook hebben we deze dag gewerkt aan ons project. In Grade R hebben we gewerkt met memorie, met plaatjes over Zimbabwe. De kinderen vonden het erg leuk, omdat ze het nog niet kende. In mijn klas hebben we het Engels liedje ‘Old Macdonald had a farm’ gezongen. Dit ging erg goed, omdat ze zingen zo leuk vinden. In de middag heb ik wat kinderen meegenomen om te lezen. Zij hebben namelijk erg veel moeite met lezen, omdat ze uit Zimbabwe komen. Daar spreken ze geen Engels. In de middag weer gewerkt aan school. Deze dag hadden we de hele dag geen water, erg verveld dus want we konden niet douchen of afwassen…

20-5-2016
Vandaag weer een dag vrij van school. We gingen namelijk met Bubbles (de oprichtster van het weeshuis) een township (sloppenwijk) bezoeken. Erg indrukwekkend om te zien. De kinderen spelen tussen de vuilniszakken en ze hebben winkels gemaakt in campers. Er is wel een school en een crèche, maar na schooltijd spelen alle kinderen hier op straat. Je kunt dus dan hier ook niet normaal rijden, omdat je erg moet oppassen. Hier verdwijnen ook veel kinderen, erg zielig. Om 11 uur waren we terug, toen hebben we genoten van de zon. Het was namelijk erg mooi weer vandaag. In de avond hebben we een film gekeken.


21-5-2016
Vandaag kunnen uitslapen tot half 10. Na het ontbijt zijn Marleen en ik een wandeling gaan maken buiten het terrein hier. Heel veilig voelde we ons na een tijdje niet meer, omdat er werd gezegd ‘be careful’ toen we zeiden dat we gingen wandelen. Na een tijdje dus maar omgedraaid. Maar wel fijn om even buiten het terrein te zijn en om even te wandelen. We zijn namelijk buiten de weekenden om altijd hier op het terrein, waar niet veel te zien of te doen is. Daarna aan school gewerkt en even genoten van de zon hier. Moet namelijk toch wel bruiner terug komen naar ons kikkerlandje. Na het avondeten nog wat spelletjes gedaan en gaan slapen.

22-5-2016
Deze dag zouden we naar Sunset Mall gaan. Daar wat gewinkeld, geluncht en de boodschappen gedaan. Terug in het huis begonnen met het schoonmaken hier, het was namelijk onze beurt. Daarna pasta pesto gemaakt, heerlijk! Voor het slapen gaan met Pap & Mam & Opa & Oma geskypet, maar helaas was de verbinding niet zo goed…

  • 23 Mei 2016 - 10:04

    Pieter En Erna:

    Hey Linda wat leuk om te lezen dat je iets nieuws hebt verzonnen(zon van de week)en dat dat dan ook werk en ze het zelfs door de hele school gaan invoeren.knap bedacht.Compliment voor je zelf.En leuk zo al die verschillende scholen bezoeken mooie ervaring.Zijn ook jaloers op jullie" winterweer" hier is het zomer en die is slechter dan bij jullie de winter is.Hopelijk word het komend weekend beter.En wel oppassen hoor wij dachten dat jullie het terrein niet afmochten omdat het idd niet veilig is.En idd ook jammer dat het Skype niet goed ging zul je altijd zien nu opa en oma kwamen.Helaas slecht bereik maar ze hebben je toch even gezien dat was ook wel fijn.Als het goed is Skype wij vanmiddag even met jou.tot dan gr pa en ma en Ook de groeten van Stefan.

  • 25 Mei 2016 - 22:22

    Peggy En Edwin :

    Hoi lin , we zijn erg trots op je . Je kunt daar echt iets betekenen voor de kinderen .gelukkig hebben het daar naar je zin. Je kunt niet alles veranderen wat je zou willen maar alle beetjes helpen. Groetjes edwin, peggy , luuk , kim en ilse

  • 01 Juni 2016 - 08:42

    Elle Van Weert:

    Hoi Linda, weer indrukwekkend allemaal. Fijn dat je zoveel kunt betekenen voor de kinderen. Ze zullen je dan ook heel dankbaar daarvoor zijn. Echt toppie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Juni 2016

Voor de mensen die zich vervelen, 3 weken verslag

05 Juni 2016

Week 6

29 Mei 2016

Week 5

22 Mei 2016

Week 4

22 Mei 2016

Week 4
Linda

Hallo allemaal, Op 25 april begin ik aan mijn avontuur. Ik ga voor 10 weken naar Zuid Afrika, om daar stage te lopen bij een school en weeshuis genaamd Immanuels Haven. Hier ga ik lessen verzorgen en buitenschoolse activiteiten organiseren. In de weekend zijn we vrij om het land te ontdekken, daar gaan we dus zeker gebruik van maken. Ik houd jullie via mijn blog op de hoogte van mijn avonturen!

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 74
Totaal aantal bezoekers 2638

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

25 April 2016 - 05 Juli 2016

Zuid Afrika

Landen bezocht: