Voor de mensen die zich vervelen, 3 weken verslag - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Linda Weert - WaarBenJij.nu Voor de mensen die zich vervelen, 3 weken verslag - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Linda Weert - WaarBenJij.nu

Voor de mensen die zich vervelen, 3 weken verslag

Blijf op de hoogte en volg Linda

27 Juni 2016 | Zuid-Afrika, South Africa

6-6-2016
De dag begonnen met rekenen. Dit ging erg goed, ze moesten tellen in sprongen van 10, 50, 100 enzovoort. Daarna moesten ze doen 10 minder dan …., welk getal komt voor … enzovoort. Dit hebben we allemaal samen gedaan, omdat ik dan kan zien wie het begrijpt en wie niet. Dit vonden de kinderen erg leuk. Daarna moesten de kinderen een proefwerk maken. Dit hebben ze gelukkig goed gedaan! In de middag zijn we verder gegaan met het afronden van de les voor het project, we hebben gewerkt met de continenten. Voor het project heeft iedere leerling zijn eigen boek met daarin al het werk. Dit kunnen ze de ouders dan laten zien, wanneer die komen. Na schooltijd was het weer tijd om 2 uur te kijken hoe de kinderen op de computers spelletjes spelen… Daarna nog even met ons pap, mam en Stefan geskypet. Die konden meteen hun Engels testen, want Largo (leerling uit mijn klas) wilde ze wat zeggen. Nou pap en mam blijven oefenen zal ik maar zeggen! Tot slot gekookt voor onszelf.

7-6-2016
Deze dag hebben de leerlingen veel proefwerken moeten maken, daarom zouden ze ook om 13 uur klaar zijn met school. In de tussentijd heb ik voor alle leerlingen de werkbladen gesorteerd op data en vak. Na de rekentoets zijn we flessenvoetbal gaan doen, zodat ze even lekker konden bewegen en omdat het zo’n lekker weer was (ongeveer 26 graden). Ze kende het spel nog niet, en vonden het erg leuk om te spelen. Na schooltijd hebben Marleen en ik een ticket gekocht voor een rugby wedstrijd, we gaan samen met Natalie (een Duitse vrijwilliger hier). Deze zaterdag gaan we daarheen, Zuid Afrika tegen Ierland. Daarna een spelletje gespeeld met Largo in de zon. Na het avondeten de toets Afrikaans uitgewerkt voor de volgende dag.

8-6-2016
Deze dag zijn de kinderen verder gegaan met de proefwerken. Maar eerst was het tijd voor een goed motto. Ik had gisteren op Pinterest een plaatje met de volgende woorden gevonden: ‘I am not afraid of a challenge’- ‘struggling makes me stronger’ – i won’t give up until i’m proud’. Omdat de kinderen bezig zijn met proefwerken en snel verdrietig zijn wanneer het niet gaat zoals zij het willen, dacht ik dat dit wel goed voor ze zou zijn. Daarna zijn we begonnen met de Phonics test, vervolgens is de juf na de pauze gaan oefenen met Afrikaans. De kinderen luisterde alleen niet heel erg goed, daarom kregen een paar jongens een paar ‘klappen’. Wel even schrikken, want hier gaat het er soms best hard aan toe. De juf is daarna gestopt met Afrikaans en zijn we het lezen gaan toetsen. De kinderen kwamen dus om de beurt bij mij om te lezen, ik heb ze daarvoor punten gegeven. Na schooltijd zijn we met de twee Duitse vrijwilliger en een jongen van het weeshuis naar het strand gegaan. Hij had namelijk surfles, en wij konden mooi van het weer genieten! 30 graden en dat in de winter, heerlijk.

9-6-2016
Vandaag hadden de kinderen weer proefwerken. Ook deze dag heb ik het lezen getoetst, bij alle leerlingen. Na de pauze zijn we naar buiten gegaan, daar hebben we een spel gedaan. De kinderen moesten in een team spelen. Dit ging erg goed, en de kinderen vonden het erg leuk. Ik heb de kinderen een punt gegeven op basis van het samenwerken. Na schooltijd kwamen er mensen kijken naar de school, zij hadden boeken gesponsord. De leerkrachten waren hier natuurlijk heel erg blij mee. Hierna had ik weer huiswerk gedaan met Largo en vervolgens aan school gewerkt.

10-6-2016
Een regenachtig nacht gehad, toen ik dus op school aankwam zaten de meeste kinderen al in de klas. Normaal spelen ze buiten, en openen we buiten gezamenlijk de dag. Maar vandaag was dat dus even anders. Deze morgen heb ik de kinderen individueel geholpen bij een werkblad rekenen. Daarna moesten zij een Phonics test en een Afrikaans test maken. Na de pauze hebben Marleen en ik een les gegeven in Grade R, voor het project. Na schooltijd hadden Marleen en ik het rijk voor ons alleen, Denise en Mitch zijn namelijk een weekendje weg met de ouders van Denise. En de Duitse studenten gingen een jongen naar surfen brengen. We hebben deze middag een spelletje gedaan met twee kinderen, een film gekeken en met onze leerkracht geskypet. Om te kijken of we op de goede weg zitten, en dat is gelukkig wel zo. Nog niet klaar, maar wat we hebben is goed. In de avond hebben we een film gekeken in het weeshuis met een aantal kinderen. Lekker knus want we lagen met z’n vijven in een tweepersoonsbed. Daarna naar ons huis gegaan en nog geskypet met Sandy en Marinda. Tot slot ook nog zelf in onze bed een film gekeken, onder het genot van een wijntje.

11-6-2016
Heerlijk geslapen, maar vroeg wakker voor een zaterdag (8.00 uur). Vanuit onze bed een film gekeken, met een ontbijt op bed. Daarna lekker lang gedoucht, een maskertje opgedaan en aan school gewerkt. Daarna opgetut en klaargemaakt. Om 3 uur waren we vertrokken voor de Rugby wedstrijd, onderweg was het al erg druk. Kort hebben we nog getwijfeld om wel te gaan, woensdag werden we namelijk gewaarschuwd dat het gevaarlijk kon zijn vanwege protesten. Mensen zouden met stenen gooien of zelfs met geweren gooien. Maar vrijdag was er niet meer veel over te vinden in het nieuws dus toch maar besloten te gaan. Aangekomen in Kaapstad hebben we lang moeten zoeken naar een parkeerplaats, omdat iedereen langs de weg stond geparkeerd en er dus geen plekken meer waren. Om half 5 hadden we eindelijk een plek gevonden, terwijl we normaal in 40 minuten bij onze eindbestemming zouden moeten zijn. Toen we naar het stadion liepen, zagen we al hoe druk het was. Iedereen liep in het shirt van de Springboks en de straten zagen zwart van de mensen. Nadat we door de rij naar binnen waren, waren ze al begonnen. De wedstrijd was erg gaaf om te zien, helaas wel verloren met 23-20. Alle plekken zaten vol en er hing een goede sfeer. Drie keer de wave gedaan met alle mensen, kan natuurlijk niet missen tijdens een belangrijke wedstrijd. Het was ons alleen in het begin niet duidelijk hoe de punten werden gegeven, maar we zijn erachter. Een Touch-down is 7 punten en tussen de palen scoren 3. Op de terugweg waren we de weg kwijt, met zijn drieën liepen we in Zuid Afrika te zoeken naar een straat met lichten. We hebben dan ook een andere route genomen, dan de beschrijving ons gaf, omdat er geen straatverlichting was en er liepen geen mensen. Na de wedstrijd uit eten gegaan met de andere twee Duitse vrijwilligers. En thuis aangekomen nog een film aangezet.

12-6-2016
In de ochtend de film van de vorige avond afgekeken. Daarna aan school gewerkt en het huis schoongemaakt. Tussendoor nog even met de kinderen gespeeld, want die dachten dat we niet meer buiten zouden komen. Dat was mijn dag, lekker kort voor jullie!

13-6-2016
Vandaag de kinderen geholpen met het opnieuw schrijven van hun nieuws. Ik moest dit namelijk controleren op spellingsfouten en interpunctie. Daarna de rekenles gegeven. Dit ging over op verschillende manieren een keersom uitrekenen. Ook al stonden de verschillende manieren in hun boek, met een voorbeeld daarbij, toch was het moeilijk. Ik heb hier dan ook veel tijd in moeten steken. Daarna hebben we verdubbelen en halveren gedaan, dit ging gelukkig beter. Na de pauze hebben ik de stof herhaald die de kinderen hadden gekregen voor het project. Dit wisten ze nog erg goed, gelukkig. Daarna de dag afgesloten met flessenvoetbal, de leerkracht vond het namelijk zo leuk dat ze mij vroeg om ze nog eens mee te nemen naar het voetbalveld. Na schooltijd moesten we naar de computers met de kinderen, maar de eigenaresse van het weeshuis was niet thuis. Hierdoor hadden we geen sleutel van de computerruimte. De kinderen vonden dat gelukkig niet erg en wij ook niet want we hadden toch geen internet. Internet is op sinds vrijdag, vandaar dat mijn blog vertraging heeft. Hierna huiswerk gedaan met Largo. Na het avondeten nog een paar spelletjes gedaan en dat was mijn dag weer. Nog twee dagen en dan weekend, want donderdag en vrijdag zijn we vrij.

14-6-2016
Vandaag ben ik begonnen met het maken van foto’s van elk kind. Ik heb namelijk iets bedacht om te maken voor vaderdag. Daarna heb ik 5 jongens meegenomen naar het extra lokaal, om daar samen de rekenles te doen. Dit zijn de jongens die veel aandacht nodig hebben. We hebben de gehele les samen gedaan. Maar zelfs dan stellen ze nog vragen als, waar moet ik het schrijven of wat is nu het antwoord. Na de rekenles hebben we een toetst afgenomen voor ons project. Ook hierbij was het moeilijk voor sommige en dat terwijl we hier 6 weken lang aan gewerkt hebben en ik de dag ervoor de stof had herhaald. Kinderen vergeten wat dat betreft heel snel wat zij geleerd hebben. Na de toetst zijn we begonnen aan het Vaderdag cadeau, de kinderen vonden het erg leuk en hebben er goed aan gewerkt. Morgen gaan we dit afmaken. Na schooltijd gegeten, huiswerk gemaakt met Largo en zelf aan school gewerkt. In de avond weer verder met films kijken. Helaas nog steeds geen internet, maar we zijn er achter waarom: de eigenaresse heeft internet uitgezet van de school. We zouden namelijk ‘te’ veel internet gebruiken.

15-6-2016
Vandaag de dag begonnen met het maken van een filmpje voor het project. Uit mijn klas hadden we vier kinderen gekozen die iets mochten zeggen over hun ervaring bij het project. Dit willen we voor school gebruiken, zodat onze leerkracht een idee heeft over hoe de kinderen het ondervonden hebben. Daarna hebben we in de klas het Vaderdag cadeau afgemaakt. Verder hebben de kinderen deze dag zelfstandig gewerkt een de werkbladen die ik had gevonden op het internet. Deze gingen over breuken en delen. Ik heb de werkbladen nagekeken en degene die fouten hadden individueel geholpen bij het verbeteren. Na de pauze hebben we de toets voor het project afgenomen in Grade R. Ook in deze klas hebben we kinderen gekozen die iet mochten zeggen over het project. Na schooltijd zijn we naar het winkelcentrum gegaan om cadeautjes te kopen voor ons afscheid en om onze laatste boodschappen te doen hier. Onderweg stonden we al snel vast, in de verte zagen we politie staan maar we wisten niet wat er was. Totdat alle auto’s gingen keren. De taxi zag toen dat er veel mensen met stenen aan het gooien waren, zij waren aan het protesteren. Dit geeft wel aan hoe het in Afrika eraan toe gaat. Ook de kinderen vertellen vaak over mensen die kinderen kipnappen, ze open snijden en de lichaamsdelen verkopen. Sommige leerkrachten bevestigen dit ook.. beetje eng allemaal. Maar veilig aangekomen in de Mall alle cadeautjes gekocht.

16-6-2016
Een vrije dag vandaag, het is namelijk een feestdag hier in Zuid Afrika. Deze dag begon het al goed, de stroom sprong er weer uit.. Na een tijdje hadden we ook geen water meer. Deze dag zouden we aan school gaan werken, alleen was mijn laptop leeg. Ik kon deze dus ook niet meer opladen… De eigenaresse dacht dat het aan het broodrooster zou liggen… Ze wisten niet of er iemand kon komen, omdat iedereen vrij had. Gelukkig had Marleen de sleutel van haar lokaal, waar wel stroom was. Daar hebben we dus aan school kunnen werken en met onze schoolvriendinnen kunnen skypen. Na een tijdje werden we geroepen, omdat we weer stroom en water hadden. Uiteindelijk lag het aan een oude kabel en dus niet aan de broodrooster. In de avond hebben we een film gekeken.

17-6-2016
We waren vandaag al vroeg wakker, 7 uur. Je raadt het dus al, we hebben maar een film gekeken. Wat moeten we anders toch doen.. Vandaag stond dan eindelijk de wijnproeverij op de planning. We kregen bij aankomst vijf wijntjes met bij iedere wijn een bijpassend chocolaatje. We kregen 2 witte wijntjes, 3 rode wijntjes. Het viel me niets tegen, want normaal houd ik niet van rode wijn. Daarna luxe uit eten geweest. Ik weet niet wat voor indruk we daar achter gelaten hebben, want we hebben veel moeten lachen. De servetten werden op onze schoot gelegd en per muur hingen er 3 portretten van mannen uit 1800. Veel gekke foto’s gemaakt dus.. We hebben een leuke dag gehad, na terug komst gekookt en een spel gedaan.

18-6-2016
Vandaag een saai dagje gehad. We hebben namelijk aan school gewerkt, waardoor ik wel nog maar één ding hoef te maken: het analyseformulier. ’s Avonds zijn we tot ‘laat’ opgebleven. Om half 12 kwam er namelijk een nieuw meisje, ook zij komt uit Duitsland. Ze blijft hier 5 weken, maar wist nog niet dat de kinderen vrijdag 2 weken vakantie hebben. Ook was haar verteld dat haar vriendin niet kon komen, omdat het vol zou zijn. Slecht geïnformeerd dus want wij zijn nu de enige 4 en zaterdag vertrekken we naar Johannesburg. In de tussentijd dat we aan het wachten waren, hebben we de laatste Harry Potter film gezien.

19-6-2016
Vandaag een typische zondag gehad. Ik heb aan school gewerkt, waardoor mijn analyseformulier af is. Daarna een film gekeken met Marleen. In de middag, toen het even droog was, heb ik huiswerk gedaan met Largo. Daarna lekker cup cakes gebakken. In de avond wakker gebleven, omdat er nog een nieuwe vrijwilliger kwam, ook een Duitse.

20-6-2016
Vandaag de rekenles gegeven, zodat de juf kon werken aan de rapporten. Hier hebben we de hele ochtend, voor de pauze, aan besteed. Helaas nog niet genoeg tijd, daarom ga ik dit morgen afmaken. Het waren verschillende soorten sommen, allemaal een herhaling van wat zij hebben gehad. Toch was het nog erg lastig en daarom heb ik het samen gedaan met de zwakke leerlingen. De sterke mochten zelfstandig werken. Na de pauze hebben de kinderen de proefwerken van het eerste semester opnieuw moeten maken, de juffrouw was ze namelijk kwijt. In de tussentijd had ik tijd om alle zon van de week te maken, want ik wil dat ze hiermee doorgaan als ik weg ben. Na schooltijd heb ik de juf geholpen met het maken van de Afrikaanse toets en een tabel gemaakt waarin ze haar planning kan schrijven. Daarna heb ik de cadeautjes voor de juf ingepakt en pakketjes gemaakt voor de kinderen. Dit is mede mogelijk gemaakt door mijn familie, die mij spullen meegegeven hadden, bedankt daarvoor! Vandaag was het erg koud, zelf een warme douche en twee dekens waren niet warm genoeg! Ook in Afrika is het dus koud in de winter.

21-6-2016
Vandaag de dag begonnen met het afmaken van de rekenles. Dit ging sneller dan gisteren, dus hadden we nog tijd voor meer werkbladen. Alles was herhaling, maar je kon merken dat ze veel vergeten waren. De tijden wisten ze namelijk niet meer goed op te noemen, ‘past’ en ‘to’ halen ze veel door elkaar. In de pauze een theetje gepakt, omdat het weer erg koud was. Na de pauze mochten de kinderen in Grade 1 een film gaan kijken, zodat wij tijd hadden voor de rapporten. Ik heb al het rekenwerk nagekeken, want veel was nog niet bekeken door de juf. De juf had tijdens het zoeken naar de papieren voor de rapporten alle proefwerken van het eerste semester gevonden. Maar helaas te laat, want alles was ingevuld. Ook de juf zat te klagen over bevroren voeten en gaf aan dat ze mij morgen al mijn cadeau wilde geven, omdat ik het ook nodig had. Hiervoor moest ze mijn schoenmaat weten, 1 keer raden dus wat mijn cadeau gaat worden. Na schooltijd koffer ingepakt, zover dat al kon. Donderdag hebben we namelijk weinig tijd i.v.m. de ouderbijeenkomst en vrijdag willen we iets leuks doen met de kinderen. Tot slot heb ik werkbladen gemaakt voor de volgende dag, werkbladen over keersommen met deelsommen eraan gekoppeld en een werkblad met kloktijden.

22-6-2016
Nadat Cynthia een verhaal uit de bijbel had voorgelezen kon ik starten met mijn rekenles. Ik heb het begin samen gedaan, maar zag daarna dat de meeste het wel zonder mijn hulp konden. Ik ben toen gaan helpen waar nodig was. Cynthia heeft tijdens mijn les gewerkt aan de rapporten, maar na een half uur kwam de directrice binnen om te zeggen dat het anders moest en dat ze nog voor alle kinderen een formulier over hun gezondheid moest invullen. Cynthia vroeg me toen om de les af te kappen, zodat ik de formulieren kon invullen. Ze kwam anders in tijdsnood. Alle leerkrachten zijn deze week een beetje gestrest, fijne laatste week dus… Maar goed ik mijn les gestopt, de kinderen een kleurplaat gegeven en alle formulieren ingevuld. Daarna nog een brief in alle schriften van de kinderen geplakt. En toen was de dag al om, het was namelijk maar tot 12 vandaag vanwege de drukte. Na schooltijd de leerkracht geholpen met nakijken van verschillende dingen en het voorbereiden van de rapporten.

23-6-2016
Vandaag hebben de kinderen geen les gehad. Ik heb ze rond 9 uur mee naar buiten genomen om daar spellen te spelen. We hebben kort gevoetbald, daarna hebben we het spel gedaan waarin ze in teams moeten overgooien. Hierna zijn alle papieren uitgedeeld, zodat alles in orde was wanneer de ouders kwamen. Hierna was het al weer pauze, na de pauze hebben we kort nog het liedje van ‘Old Macdonald’ gezongen. Daarna was het voor de kinderen al tijd om naar huis te gaan, dit was om 11 uur. Na schooltijd heb ik de high-tea plateaus gemaakt voor de ouderbijeenkomst. Vervolgens samen met Cynthia de klas in orde gemaakt en de muur van Engeland nog wat aangepast. Toen de klas in orde was zijn we alle rapporten, formulieren en het boekje van Engeland op de tafels gaan leggen. Tot slot hebben Marleen en ik de voorbereidingen getroffen voor de expo van ons project, we hebben sadza gemaakt, voor thema Zimbabwe, met Bubbles (de oprichtster van het weeshuis) en hebben we scones gemaakt voor de high tea. Nadat alle voorbereiding getroffen waren ook nog een cake gemaakt voor de kinderen en leerkrachten, omdat morgen ons afscheid is. Tussendoor snel gegeten en terug naar school voordat de ouders er waren. We begonnen deze avond met de meetingen, die we deels hebben bijgewoond, tijdens de meeting werden we voorgesteld aan alle ouders. De meeting was erg interessant om bij te wonen! Je ziet duidelijk verschillen. De meeting was in een van de lokalen, maar deze was niet groot genoeg. Daarom werden een aantal ouders in het computerlokaal gezet, en werd er een raampje open gezet zodat ze de directrice toch konden horen. Tussendoor hebben we op de kinderen gelet, omdat zij erbij waren vanwege de expo. Na de meeting konden de ouders de klassen langs gaan om de rapporten te bekijken en om te zien wat we hadden gedaan voor het project. Cynthia had me voorgesteld aan de ouders en verteld wat ik had gedaan, de ouders waren erg aardig en gaven zelfs een applaus. De kinderen konden met trots hun rapport laten zien en verteld over wat zij geleerd hadden over Engeland. Gelukkig hebben we geen eten weg hoeven te gooien, want de kinderen vonden het allemaal erg lekker. Om half 10 waren we weer in ons huis, snel de glazuur op de cake gedaan en naar bed gegaan.

24-6-2016
Vandaag was de dag aangebroken, de laatste stagedag. Op school aangekomen wilde Cynthia al mijn cadeau geven, ze kon hier namelijk niet mee wachten. Ik heb het volgende gekregen: zelf gemaakte sloffen en handschoenen, oorbellen, douchegel en een persoonlijke kaart. Heel lief dat ze zoveel tijd en moeite hier in heeft gestoken. Omdat ik altijd in de klas ben hadden de kinderen niets kunnen maken, maar dit wilde ze wel graag doen. Daarom zijn ze begonnen met het maken van een kaart voor mij. Hierna heb ik mijn cadeaus gegeven aan de kinderen, ze waren hier erg blij mee. Ik had voor elk kind een pakketje met potloden, ballonnen en stickers. Ook had ik voor alle kinderen en de juf een boek gekocht, ik zag namelijk het boek van de bear hunt liggen met een dvd erbij. Die kon ik niet laten liggen, want de juf en de kinderen waren zo enthousiast daarover! Ze waren dan ook erg blij met het cadeau. Ook Cynthia was blij met haar cadeau en voelde zich erg verwend. Na mijn afscheid in de klas kregen alle kinderen de injecties die ze nodig hadden. Daarna was het tijd om naar huis te gaan, maar eerst hebben we afscheid genomen voor de hele school. De directrice, Doreen, heeft een praatje voor ons gehouden waarin ze aangaf dat ze ons erg dankbaar was. Ook zij had een cadeau gemaakt voor ons, een ketting en oorbellen. Voordat de kinderen weg gingen nog wat knuffels uitgedeeld. Een meisje bleef zo lang knuffelen dat ik dacht dat ze niet meer los zou laten, ik zag daarna ook dat ze in tranen was. Dat deed me wel wat… Ik ga dan ook met een dubbel gevoel weg hier. Het is lang genoeg geweest van de ene kant, maar ik ga het hier zeker missen! Ik ben heel benieuwd hoe de kinderen zich verder ontwikkelen, maar ik houd contact met Cynthia. Na schooltijd heb ik mijn koffer ingepakt in zoverre dat kon. Vervolgens cake gemaakt voor de kinderen en ´s avonds naar het huis gegaan met de cake en ons cadeau (een voetbal). Gezellig en knus vanuit het bed een film gekeken met de kinderen. Eenmaal thuis aangekomen een film gekeken, na een tijdje kwam een kind van het weeshuis aan met een beveiliger. Er zou namelijk een man binnen het terrein rondlopen. Fijne laatste nacht gehad dus.

25-6-2016
De dag van vertrek. ’s Ochtend koffer ingepakt en de sleutels ingeleverd. Gelukkig mochten we even op de wifi van Bubbles (oprichtster weeshuis) zodat ik mijn product voor school in kon leveren. Daarna snel gegeten en afscheid genomen van de kinderen uit het huis. Ik ga het wel missen daar, maar het is lang genoeg geweest. Met de taxi zijn we naar het vliegveld gebracht, daar kwam de taxichauffeur erachter dat een van mijn wieltjes van de koffer kapot is. Fijn dus! Eenmaal door de douane ging de rits van mijn handbagage kapot, wat een geluk! Na 1 uur en 45 minuten vliegen aangekomen in Johannesburg. Daar werden we weer door de taxi opgehaald om naar onze Lodge te gaan. Daar avond gegeten en vroeg naar bed gegaan, we werden namelijk de volgende dag vroeg opgehaald om naar het Krugerpark te gaan.

Safari zie foto’s!

  • 27 Juni 2016 - 19:09

    Pieter En Erna:

    Wat heb jij hard gewerkt, wat een verslag zeg.Wel weer mooi om te lezen en volgens ons heb je wel het een en ander bereikt daar.En ook leuk dat ze met dingen verder gaan die jij ze hebt geleerd.Ook heb je veel leuke dingen gedaan met de kids en voor je zelf.Bv Rugby wedstrijd gezien enz.En mooi dat je de kinderen blij hebt gemaakt met alle kleurtjes stickers en ballonnen die je van de familie hebt gekregen.Wij begrijpen dat het afscheid nemen van de kids wel moeilijk is.Ook omdat je idd niet weet hoe het verder met ze zal gaan en je hebt natuurlijk ook een band gekregen met de kids en Cythia.Maar wij zijn blij dat je weer na huis komt,over 1 week.Nu ben je nog aan het genieten in Krugerpark en daarna in Kaapstad.Veel plezier nog en groetjes van je pa en ma

  • 27 Juni 2016 - 19:39

    Peggy Jennissen:

    Nog ff meid en dan zit het er weer op.
    Uiteindelijk gaat het toch allemaal heel snel.
    Veel plezier in het Krugerpark en tot over een week !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Juni 2016

Voor de mensen die zich vervelen, 3 weken verslag

05 Juni 2016

Week 6

29 Mei 2016

Week 5

22 Mei 2016

Week 4

22 Mei 2016

Week 4
Linda

Hallo allemaal, Op 25 april begin ik aan mijn avontuur. Ik ga voor 10 weken naar Zuid Afrika, om daar stage te lopen bij een school en weeshuis genaamd Immanuels Haven. Hier ga ik lessen verzorgen en buitenschoolse activiteiten organiseren. In de weekend zijn we vrij om het land te ontdekken, daar gaan we dus zeker gebruik van maken. Ik houd jullie via mijn blog op de hoogte van mijn avonturen!

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 1005
Totaal aantal bezoekers 2635

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

25 April 2016 - 05 Juli 2016

Zuid Afrika

Landen bezocht: