Week 6 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Linda Weert - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Linda Weert - WaarBenJij.nu

Week 6

Blijf op de hoogte en volg Linda

05 Juni 2016 | Zuid-Afrika, South Africa

29-5-2016
Vandaag een doodgewone zondag in Afrika. We hebben aan het project gewerkt, zodat de lessen weer goed voorbereid zijn. En ik heb aan school gewerkt, want dat gaat gewoon door hier. Ze laten me toch niet zomaar overgaan naar de afstudeerfase. Later in de middag zijn we in de zon gaan liggen en hebben we een kind geholpen met zijn huiswerk. Jaja, ook in het weekend gewoon huiswerk voor een kind uit Grade 1 (groep 3). Als avondeten hebben we champignons gemaakt, gevuld met roomkaas. Erg lekker, al zeg ik het zelf.

30-5-2016
Vandaag een ‘rustig’ dagje. Ik had namelijk geen les gepland staan, buiten de lessen van het project om. De kinderen hebben deze dag veel zelfstandig gewerkt. Wel heb ik de kinderen geholpen tijdens het rekenen, ze moesten in groepjes gedeeld door sommen maken. Ze hoefde niets op te schrijven, maar het alleen maar uit te voeren. Maar dat was nog moeilijker dan ze hadden verwacht. Ik ben bij de groepjes gaan zitten en heb geholpen waar nodig was. Ook deze dag natuurlijk weer een nieuwe zon van de week gekozen, en uitgewerkt zodat er weer geschreven kan worden.
Omdat ik had gemerkt dat de kinderen niet gemotiveerd zijn om te lezen, wilde ik daar iets aan gaan doen. Ik heb Cynthia (leerkracht Grade 3) voorgesteld om te gaan lezen op tijd. Hierdoor hoop ik dat de leerlingen zich meer gemotiveerd voelen om thuis te gaan oefenen met lezen. Want dit hebben, de meeste, heel erg nodig! Hier zouden we morgen mee beginnen, als er wat meer tijd was. In de middag hebben we cricket gespeeld met mijn klas, voor het project. Dit was nog best lastig voor ze, maar wel leuk om te zien dat ze zo genieten van sporten. Want sporten doen ze hier normaal niet. Na school heb ik een leerling uit mijn klas en uit het weeshuis geholpen met haar huiswerk. Daarna voor mijzelf de les voor de volgende dag voorbereid. Tot slot hebben we de safari geregeld, 25 juni vliegen we naar Johannesburg om 4 dagen een safari te doen in het Krugerpark. Goed vooruitzicht!

31-5-2016
Vandaag de rekenles gedaan. Ze moesten werken met breuken, wat nog nieuw voor ze was. Daardoor heb ik me alleen gericht op het klassikale gedeelte en hebben de kinderen niet gewerkt in een boek of met een werkblad. Ik heb pizza´s geknipt van papier, en daarmee de breuken uitgelegd. Dit is het makkelijkste, omdat de kinderen erg visueel zijn ingesteld. Toch blijft rekenen wel erg moeilijk voor sommige kinderen, zij missen vooral inzicht in bepaalde dingen. En dat heb je bij rekenen heel hard nodig. Aan de breuken had ik de keersommen gekoppeld, dat ging wel erg goed! Ze zagen de relatie tussen beide namelijk goed. In de middag Phonics gedaan, we hebben de woorden in voor-koor-door gelezen. En daarna zijn we gaan kijken naar de betekenis. Als afsluiting mochten ze lezen op tempo, je zag al gelijk dat ze goed gingen oefenen en gemotiveerd waren. Doel dus al grotendeels bereikt! Na schooltijd was het weer tijd om te begeleiden van het huiswerk.

1-6-2016
Vandaag de rekenles begonnen met het herhalen van de breuken van gisteren. Zodat de kinderen het gaan automatiseren. We gingen kijken hoeveel halve er in één hele zaten enzovoort. Dit hebben we uitgewerkt met pizza punten, ieder had namelijk 6 rondjes die ze daarvoor konden gebruiken. Bij sommige ging dit goed, maar andere begrepen nog steeds niet wat ze aan het doen waren. Hierdoor zijn 2 uur bezig geweest met alleen de breuken. Hierna heb ik het dictee Engels afgenomen, de kinderen mochten het blad met daarop de woorden erbij houden. Omdat het een oefening was voor de echte toets van morgen. Hierna zouden we drumles krijgen, maar tot onze grote teleurstelling kwamen de mannen van het drummen niet opdagen. Na schooltijd weer geholpen met het huiswerk maken, zelf aan school gewerkt en hotels geboekt voor de laatste weken. De laatste week zitten we in Kaapstad en mogen we ons daar 5 dagen vermaken.

2-6-2016
Vandaag verder gegaan met waar we gisteren gebleven waren, ik had namelijk de les niet kunnen afmaken. Deze les met verhaalsommen gewerkt met daarin breuken. De kinderen snapte het gelukkig al wat beter, nadat we gisteren de hele les aan de breuken hadden besteed. Het werkboek heb ik met een aantal kinderen samen gedaan, en een aantal kinderen mochten zelfstandig werken. Dit zijn ze niet gewend hier, omdat ze alles klassikaal doen. Maar omdat er zoveel niveauverschil is wilde ik het op deze manier proberen, zodat de goede rekenaars ook de kans krijgen om het zelf te ondervinden en de minder sterke rekenaars meer aandacht krijgen. Hierna heb ik met de kinderen individueel gelezen. Marleen en ik hebben de schooldag afgesloten met de lessen voor het project. In mijn klas hebben we gewerkt met de continenten, wat heel moeilijk voor ze was. De kinderen hebben namelijk geen idee wat landen zijn en wat bijvoorbeeld steden zijn. In Grade R zijn we verder gegaan met kettingen maken van papieren bordjes. Dit vinden de kinderen heel erg leuk. De kinderen zijn hier heel sociaal, nadat ik mijn handen had afgewassen ging een leerling uit Grade R mijn handen afdrogen, erg lief! Aan het einde van de dag moesten Marleen en ik het ook meemaken. We gingen de was brengen, jaja die wordt voor ons gedaan, en toen we naar het huis gingen rende er een rat weg. Hij was alleen niet sneller dan de honden hier. Dus de honden stonden met z’n tweeën de rat uit elkaar te trekken, erg fijn om te zien!

3-6-2016
De laatste schooldag van deze week alweer. De leerlingen hadden vandaag een aantal toetsen. Na de toetst moesten ze verder gaan met rekenen. Ik heb twee leerlingen bij me genomen, die extra begeleiding nodig hadden. Je merkt dat ze hier heel veel ‘rekentrucjes’ niet kennen. Ze vinden het dan heel leuk als ze een nieuwe manier leren. Alleen begrijpen ze niet altijd meteen hoe het werkt. Deze dag hebben we opnieuw gelezen op tijd, om te zien of ze zichzelf t.o.v. dinsdag verbeterd hadden. Dit hadden ze allemaal, en aan het einde van iedere leesbeurt gaven ze elkaar een applaus. Erg leuk om te zien dat het werkt en nog belangrijker: dat de kinderen het leuk vinden. De dag afgesloten met een potje voetbal met Grade R, omdat dit een typische sport is voor Zimbabwe. De kinderen vonden het erg leuk om te doen! Na schooltijd hebben we gekeken voor de wijntour die we volgend weekend gaan doen. Want wijn is fijn! In de avond met een aantal vriendinnen geskypet, de verbindingen was niet zo goed maar wel fijn om elkaar weer te spreken!

4-6-2016
Deze dag zijn we naar het strand gegaan, want het zou lekker weer worden. Het zonnetje scheen gelukkig, maar de wind was ook zeker aanwezig. Dit zorgde voor de nodige zandstormen, waardoor alles onder zat met zand. Wel lekker een strandwandeling kunnen maken deze dag!

5-6-2016
Vandaag zijn we naar de kerk geweest. Onderweg zette de taxichauffeur de muziek van de kerk aan. Toen al keken we elkaar aan, het zou net zo goed een concert geweest kunnen zijn. Eenmaal bij de kerk aangekomen, zag het gebouw er ook zo uit. Het was heel apart om mee te maken, maar de mensen waren wel allemaal heel close. Zo zeiden ze ‘geef je buurman een compliment’ en kregen we een knuffel van een vreemde vrouw voor ons. Voor de geïnteresseerde ik heb video’s en foto’s gemaakt. Helaas is het internet te slecht om het te uploaden nu.

  • 05 Juni 2016 - 18:15

    Pieter En Erna:

    Het Linda,
    Je hebt weer een mooi verslag gemaakt,en dat is toch wat dat jij de juffrouwtjes tips moet geven hoe je iets kunt uitproberen.Wel knap van jou,petje af maar weer.En lekker z'n rat voor je voeten,net iets voor jou.Mooi dat je alles al geregeld hebt voor jullie vrije dagen die je daar nog hebt.Wij gaan nu aan het aftellen.tot ziens en de groetjes van je lieve ouders.

    Ps leuk dat je eindelijk met je vriendinnen heb geskypt.

  • 05 Juni 2016 - 18:27

    Manon:

    Jaa Pieter en Erna nog even, wij kunnen ook gaan aftellen! Leuk om al je verhalen te lezen Lin, goed bezig daar! Succes met de laatste loodjes van je minor en dan op naar hopelijk een hele gave safari!

  • 06 Juni 2016 - 02:48

    Sandy Vissers:

    Leuk om te lezen Linda! Goed bezig als ik dat zo lees en wat 'n super leuk project voeren jullie uit! Geniet ervan volgende week met de wijntour, want wijn is inderdaad fijn! (Alleen veel te duur hier .. ) Heel veel plezier en succes nog en we spreken elkaar vast nog wel!

  • 16 Juni 2016 - 03:23

    Marja:

    Hoi Linda,
    Jan Ruud Robin en ik reizen nu door West- Amerika.
    We genieten van mooie natuur, lekker warm weer en hebben het prima naar ons zin.
    Fijn dat het met jou ook nog steeds goed gaat,
    geniet er nog van de laatste weken.
    groetjes van ons viertjes,xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Juni 2016

Voor de mensen die zich vervelen, 3 weken verslag

05 Juni 2016

Week 6

29 Mei 2016

Week 5

22 Mei 2016

Week 4

22 Mei 2016

Week 4
Linda

Hallo allemaal, Op 25 april begin ik aan mijn avontuur. Ik ga voor 10 weken naar Zuid Afrika, om daar stage te lopen bij een school en weeshuis genaamd Immanuels Haven. Hier ga ik lessen verzorgen en buitenschoolse activiteiten organiseren. In de weekend zijn we vrij om het land te ontdekken, daar gaan we dus zeker gebruik van maken. Ik houd jullie via mijn blog op de hoogte van mijn avonturen!

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 2640

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

25 April 2016 - 05 Juli 2016

Zuid Afrika

Landen bezocht: