week 2 & 3 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Linda Weert - WaarBenJij.nu week 2 & 3 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Linda Weert - WaarBenJij.nu

week 2 & 3

Door: Linda van Weert

Blijf op de hoogte en volg Linda

15 Mei 2016 | Zuid-Afrika, South Africa

2-5-2016
De laatste dag in Kaapstad, want het was tijd om terug te gaan naar Gordons Bay. Nadat we hadden ontbeten hebben we nog even zitten kijken voor een safari. Maar dat is nog lastiger dan we dachten. Hierna wilde we gaan lunchen bij Brownies en downies die ook in Kaapstad zit. Helaas was deze dicht vanwege de feestdag. Dus maar ergens anders geluncht en daarna de taxi genomen naar ‘ons huis’. In de middag zijn we naar de computerruimte gegaan, de weeskinderen mochten namelijk computerspelletjes spelen. Maar ze mogen daar niet alleen zijn. Kort even meegedaan met een autorace, maar het rijden gaat me beter af in het echt (geloof ik). Na het avondeten hebben we met z’n vieren een filmavond gehouden, ‘My sisters keeper’.

3-5-2016
Mijn klas bestaat uit 13 kinderen, vandaag was er één leerling niet. Waarschijnlijk omdat zijn ouders geen geld hadden voor te taxibusjes die ze naar school brengen. Verder vandaag met de kinderen op de computers gewerkt. Dat vinden ze erg leuk, de juf wist niet hoe de computers werkte dus heb ik de kinderen meegenomen. In de middag hebben we het huis schoongemaakt, hopelijk mag het ook even schoon blijven.

4-5-2016
Vandaag een halve dag school gehad. In de ochtend heb ik een kind geholpen met het lezen. Hij komt uit Zimbabwe en spreekt dus slecht Engels. Ook moesten ze rekenen vandaag, ze moesten getallen delen door de helft. Dat was voor sommige erg moeilijk. Ik had ze geholpen door een nieuwe manier te laten zien. Daar waren ze erg blij mee. Een meisje was er zelfs zo blij mee dat ze het aan de juf liet zien en zei: ‘Juf Linda liet me deze manier zien’ met een lach op haar gezicht. Erg leuk om te zien en te horen! Na schooltijd overleg gehad met de directrice van de school. We willen namelijk een project starten met de gehele school. Elke klas ‘grade’ krijgt dan een eigen land. We gaan vakoverstijgend werken met als thema steeds hetzelfde land. Aan het einde van het project mogen de ouders komen, zodat de kinderen kunnen laten zien wat ze hebben gemaakt. Erg benieuwd naar hoe dit uit gaat pakken, maar het lijkt me een mooi project. Ook de juffen en directrice waren enthousiast! In de avond hebben we een film gekeken en spelletjes gedaan met alle vrijwilligers hier.

5-5-2016
Vandaag waren de kinderen vrij. Daardoor hebben wij deze dag kunnen genieten van de ‘Afrikaanse’ zon. Lekker relax dagje dus. Aan het einde van de middag hebben we boodschappen gedaan en daarna aan school gewerkt.

6-5-2016
Vandaag hebben de kinderen een Moederdag cadeau gemaakt, ik had van familie stickers gekregen. Deze uitgedeeld, zodat ze de kaart mooi konden versieren. Daar waren ze erg blij mee. In de avond weer spelletjes gedaan onder het genot van een wijntje en wat chips. Ook heb ik de weeksamenvatting van Gtst gekeken, kan ik natuurlijk niet missen!

7-5-2016
Vandaag hebben we bijna de gehele dag aan school gewerkt, om een start te maken aan ons project. ’s Avond pannenkoeken gegeten (lekker Hollands) en weer spelletjes gedaan, verrassend he? We hebben geen tv of internet, dus veel mogelijkheden hebben we niet.

8-5-2016
Vandaag geskypet met ons pap en mam, zodat zij ook weer op de hoogte zijn van mijn avonturen hier. ’s Middags even flessenvoetbal gedaan met twee kinderen van het weeshuis. Het was namelijk lekker weer! Ze vonden het erg leuk. ´s Avonds hebben we McDonalds besteld. Lang moeten wachten (1.5uur), en helaas was het dat niet waard. Het was namelijk koud en we miste de helft van onze bestelling.

9-5-2016
Vandaag ben ik begonnen met het geven van een les. Ik zag namelijk het werkblad wat ze kregen voor rekenen. En dacht dat ik deze les wel kon geven. Ze vonden het alleen erg moeilijk. Het ging over kloktijden. In Nederland zou ik denk ik binnen een kwartier klaar zijn geweest met deze les. Grade 3 staat namelijk voor groep 6. Maar ik heb er meer dan één uur over gedaan. Maar wel erg leuk om een les te geven en ze te kunnen helpen. Ook heb ik nog gelezen met die jongen uit Zimbabwe. Het is erg moeilijk voor hem, dus ik had veel geduld nodig. Aan het einde van de dag een kind geholpen met het huiswerk.

10-5-2016 & 11-5-2016
Deze dagen weer de rekenlessen gegeven. En verder gegaan met het project waar ze mee bezig zijn in Grade 3 ‘insecten’. Soms is het een beetje zoeken naar de woorden in het Engels. Maar het valt me niet tegen! Verder niets bijzonders meegemaakt deze dagen.

12-5-2016
Vandaag weer een rekenles gegeven, met gewichten. De kinderen en de leerkracht waren erg enthousiast over de les. Het is nog erg moeilijk voor ze, daarin kun je wel merken dat ze achterlopen hier. Ze hebben aan materialen en methodes genoeg. Daarin hebben ze het nog niet zo slecht, maar de kinderen lopen gewoon heel erg achter en hebben daardoor heel veel hulp nodig. In de middag zijn Marleen en ik begonnen met ons project in mijn klas. Mijn klas heeft Engeland. De kinderen wisten er niet zo heel veel over en ook toen ze de kaart zagen, dacht ze dat het Zuid Afrika was. Daarin zie je wel weer hoe weinig ze weten van hun eigen land en andere landen. Hierna een potje gevoetbald met de kinderen, erg leuk! In de avond hebben we een film gekeken.
13-5-2016
Vandaag weer een halve dag. Ik heb een idee voorgelegd om de sfeer in de klas te verbeteren. Ik wil gaan werken met de ‘Zon van de week’. De kinderen moeten dan iets positiefs over elkaar schrijven. De leerkracht was heel enthousiast, nu hopen dat de sfeer in de klas beter wordt. De kinderen zijn namelijk constant bezig met op elkaar te letten en te klikken. Na de pauze gestart met de begin les in grade R (groep ½). Een erg drukke groep, maar wel enthousiast. Zij hebben Zimbabwe, voor ons dus wel moeilijk. Maar in de klas zitten 5 kinderen die uit Zimbabwe komen. Na stage nog kort gewerkt aan school. ’s Avonds na een wijntje in bed begonnen aan de film ‘Water for Elephants’ een aanrader.

14-5-2016
Vanmorgen om 10 uur de taxi genomen, we gingen een dagje weg. We willen namelijk de weekenden zoveel mogelijk gebruiken om iets van Zuid-Afrika te zien. Bij onze stage, zit namelijk niet zoveel in de buurt dus we zitten een beetje ‘vast’ daar. Onze eerste stop was Boulders Beach, het pinguïnstrand. Mooi plekje en natuurlijk wat foto’s genomen met de pinguïns. Daarna op naar Cape Point en Kaap de goede hoop. Het meeste zuidelijke punt van Kaapstad. De Baboon’s (apen) en struisvogels lopen daar los rond. Voor de apen moet je erg opletten, want ze kunnen je aanvallen voor eten. Zo zagen we er een wegrennen met een tas van een vrouw. Onze dag geëindigd bij Waterfront, daar wat geshopt en gegeten. Dit alles hebben we gedaan met de taxi, daar waren we €22 p.p. voor kwijt. Hij is steeds bij ons gebleven vanaf 10 tot 4, erg goedkoop dus.

  • 15 Mei 2016 - 20:27

    Manon:

    Leuk verslag weer :) Zijn we weer op de hoogte van alles wat je gedaan hebt! Succes met lesgeven de komende dagen weer en ik zie je volgend verslagje wel weer verschijnen!

  • 16 Mei 2016 - 10:57

    Pieter En Erna:

    Hey Linda je hebt weer een mooi verslag gemaakt,we hebben het met veel plezier gelezen.En leuk dat je de kinderen een nieuwe manier hebt aangeleerd zodat ze het makelijkelijker vinden.En het kind word er vrolijk van lezen we.Knap ga zo door.Nog veel succes met het vervolg van je schoolproject.liefs je pa en ma.

  • 16 Mei 2016 - 13:54

    Marja:

    Fijn dat jullie iets kunnen betekenen voor de kinderen. En dat ze onze stickers mooi vinden.
    Veel plezier en succes met schooltje en juf Linda spelen. ;-)
    Ga zo door.
    liefs Marja

  • 24 Mei 2016 - 21:46

    Rene De Man:

    je vader was de eerste werk dagen bezorgt dat je weg was .
    maar wat is dat daar mooie mooie fotos gr fam de man

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Juni 2016

Voor de mensen die zich vervelen, 3 weken verslag

05 Juni 2016

Week 6

29 Mei 2016

Week 5

22 Mei 2016

Week 4

22 Mei 2016

Week 4
Linda

Hallo allemaal, Op 25 april begin ik aan mijn avontuur. Ik ga voor 10 weken naar Zuid Afrika, om daar stage te lopen bij een school en weeshuis genaamd Immanuels Haven. Hier ga ik lessen verzorgen en buitenschoolse activiteiten organiseren. In de weekend zijn we vrij om het land te ontdekken, daar gaan we dus zeker gebruik van maken. Ik houd jullie via mijn blog op de hoogte van mijn avonturen!

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 2654

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

25 April 2016 - 05 Juli 2016

Zuid Afrika

Landen bezocht: