Week 5 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Linda Weert - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Linda Weert - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Linda van Weert

Blijf op de hoogte en volg Linda

29 Mei 2016 | Zuid-Afrika, South Africa

23-5-2016
Van 8 tot 10.20 uur heb ik met een jongen stof ingehaald wat hij gemist had. Hij is 3 weken van school geweest, omdat zijn ouders de taxi niet konden betalen. Na de pauze heb ik een aantal kinderen geholpen met lezen. Zij hebben voor deze school, op een school gezeten waar ze geen Engels spraken. Het is erg moeilijk voor hen, en ik moet daardoor veel geduld hebben. Vandaag iemand blij gemaakt door haar te benoemen tot de zon van de week. In de middag samen met Marleen een les gegeven in mijn klas, rondom het project. Ze moesten een verhaal schrijven over wat zij zouden willen doen als zij naar London zouden gaan. Na school heb ik een jongen uit mijn klas en uit het weeshuis geholpen met zijn huiswerk. Hij loopt erg achter en heeft moeite met de meeste vakken, een uitdaging om hem te motiveren. Daarna met Ilse & Kim en ons pap & mam & Stefan geskypet, helaas was de internet niet heel goed.

24-5-2016
De dag begonnen met een rekenles, vandaag stonden de keersommen centraal. De keersommen kennen ze redelijk, maar wanneer het in een andere vorm is dan weten ze het niet meer. Ze hebben dus veel hulp nodig gehad bij deze les. Na de pauze zijn de kinderen om de beurt bij mij komen lezen. Een aantal moesten woorden lezen uit een boek voor Grade 2, maar zelfs dat was moeilijk voor ze. Zij lopen dus heel erg achter. In de middag heb ik de kinderen meegenomen naar de computers, daar moesten ze informatie zoeken over kikkers en de belangrijkste informatie typen op Word. Ze zijn dit alleen niet gewend, dus typen het meeste letterlijk over. Maar het is een begin… Daarna wat liedjes gezongen met de kinderen. Ik had ze via YouTube gedownload en afgespeeld op mijn laptop. Op school hebben ze hier niet de middelen voor, geen laptop of een digibord. Dus de leerkracht en de kinderen waren heel erg blij met mijn laptop. Na school zijn we van kamer verhuisd, we delen nu met z’n 3e (Denise, Marleen, ik) een kamer. Vandaag veel regen gehad, maar voor de rest is het lekker weer zeker voor de herfst. Dit weekend wordt het, als het goed is, namelijk 23 graden.

25-5-2016
Vandaag weer de rekenles gedaan, daar ben ik de hele tijd mee bezig geweest voor de pauze. Ze moesten een tuin ontwerpen met 8 tegels op verschillende manieren dus bijv. 4 x 2 of 8 x 1. Maar ook dit was erg moeilijk, omdat ze er een keersom bij moesten maken. Ook omdat dit weer in een andere vorm is, kunnen ze de keersommen er niet in zien. Na de pauze hebben we de ‘bear hunt’ gekeken en mee gedaan. De juf was daar erg enthousiast over en zo ook de kinderen. Ze vragen nu steeds om de bear hunt en kennen hem al goed uit het hoofd. Daarna hebben Marleen en ik zelf lasagne gemaakt, heerlijk! Wat zijn we toch goede koks.
26-5-2016
Sorry jongens ik val in herhaling, maar vandaag de dag begonnen met een rekenles. Vandaag stonden de gedeeld door sommen centraal. Omdat dit nog vrij nieuw is ben ik begonnen met lage getallen en heb ik gebruik gemaakt van blokjes, om het visueel te maken. Hieraan heb ik de keersommen gekoppeld, om te laten zien dat er een relatie zit tussen de keersommen en de gedeeld door sommen. Daarna heb ik nog wat van gisteren herhaald met de tegels. In de hoop dat het wat duidelijker word, zodat ze inzien dat je verschillende keersommen kunt maken met één antwoord. Hierna hebben we aan het project gewerkt in Grade R, waar we dierenmaskers hebben gemaakt. Dit vonden ze erg leuk, de kinderen hebben de hele dag nog met de maskers op gelopen. In mijn klas hebben we een knutselles gedaan, de kinderen moesten de guards van de Queen of England maken. Met als hoofd hun eigen gezicht op een foto, dit vonden ze daardoor erg leuk! Na schooltijd een kind uit Grade 1, van het weeshuis, geholpen met het maken van zijn huiswerk, dit ging erg goed. Hij moest letters overschrijven en etenswaarde indelen bij ‘gezond’ en ‘ongezond’. Dit vond die wel lastig, wortels & vis & ei waren namelijk ongezond. Dat eten ze hier denk ik niet, haha. Daarna weer naar de computerruimte, want de kinderen mochten weer eens 2 uur lang spelletjes spelen op de computer. Wij moeten dan mee, omdat ze niet alleen in de school mogen zijn.

27-5-2016
Vandaag hadden we een jarige in de klas, dus vandaag niet begonnen met rekenen maar met zingen. Vandaag zouden we alleen de gedeeld door sommen doen en daar de keersommen aan koppelen, omdat dit al lastig genoeg is. Ik heb het vandaag wat anders gedaan, alle lessen zijn hier namelijk klassikaal. Maar het niveau is heel verschillend, daarom had ik tegen de kinderen gezegd dat als ze het begrepen ze zelfstandig verder moesten werken en anders met mij mochten meedoen. De kinderen konden hun eigen niveau goed inschatten, de kinderen die het namelijk erg moeilijk vonden deden namelijk allemaal met mij mee. Het koppelen van de gedeeld door sommen aan de keersommen ging goed. Maar het maken van de gedeeld door sommen was voor een aantal erg lastig. Zelfs met het gebruiken van de materialen. Ik heb daarom wat kinderen bij mij geroepen, zodat ik daar mijn aandacht op kon richten. Dit werkte beter! Hierna hebben we buiten gegeten, omdat we iets leuks wilde doen voor de verjaardag. Dit was heel gezellig, ook omdat het lekker weer was. Daarna hebben we estafette gedaan, moest de kinderen namelijk wel vermaken. Dit vonden ze erg leuk, en wat waren ze fanatiek. Na de pauze in Grade R weer een les gedaan over Zimbabwe, we hebben kettingen gemaakt van papierenbordjes. Toen de school uit was zijn we de muur gaan maken van Engeland in onze klas. Daar zijn we nog wel even mee bezig geweest, maar de kinderen vonden het erg mooi. Om de beurt kwamen ze kijken en riepen ze er anderen bij. Daarna lekker van de zon genoten en met de kinderen van het weeshuis gekletst en monopoly gespeeld. De kinderen vinden mobiels erg leuk en interessant, ze hebben naar verschillende mensen uit mijn whatsapp- lijst wat ingesproken. Erg leuk wat ze ingesproken hebben ‘i’m proud of her’ en veel meer. ’s Avonds lekker een wijntje genuttigd en een spel gedaan.

28-5-2016
Vandaag zouden we met de boot naar Robben Island gaan, de gevangenis waar o.a. Nelson Mandela vast gezeten heeft tijdens de apartheid. We begonnen met een tour over het eiland, waar mensen wonen. Erg raar was dat, omdat het erg verlaten is en alleen maar mensen komen om de gevangenis te zien. Daarna kregen we een rondleiding in de gevangenis door een ex-gevangen. Hij vertelde zijn verhaal over waarom hij daar zat en hoe het leven eruit zag. Dit was wel interessant. Over het algemeen had ik er alleen wat meer van verwacht. Dat komt misschien ook omdat het verhaal soms lastig te volgen was in het Engels. Weer terug op het vaste land zijn we op zoek gegaan naar een restaurant. Ik heb een pizza gegeten, weer eens Italiaans… Nog even van genieten, voordat het thuis weer aardappels, groenten en vlees is. Sorry mam! Na het eten boodschappen gedaan, en de taxi weer terug genomen naar ons huisje. In de taxi lekker mee gezongen met Mama Mia, de standaard cd-rom van onze taxichauffeur. Morgen op de helft van mijn tijd hier.

  • 29 Mei 2016 - 18:25

    Papa Van Weert:

    Hoi lin.ons mam is boos op jou.dus schrijf ik maar.ik zie dat dat jij veel voor de kinderen beteken dat is heel mooi om te lezen.ja al vijf weken weg word nu aftellen voor ons want Marja zegt als ze over de helf is dan gaat het heel hard.nu ga ik even met je moeder zitten die is nu aardappels en groente en vlees aan het maken.(grapje) lin nog veel plezier daar en tot over vijf weken.kus kus

  • 31 Mei 2016 - 08:19

    Annelies:

    heeeeee Pinda...we lezen het allemaal wel, je maakt het keigoed daar, het zal er erg mooi zijn en heel leerzaam, voor jou ,maar vooral voor de kindjes daar, de helft zit erop , dan zal het nu inderdaad erg snel gaan de rest vd weken, voordat je het weet zijn die voorbij en wil je eigenlijk niet naar huis . Weet wel dat jou aardappels die jullie mam nog steeds elke dag voor jou schilt na het eten gewoon bij de geitjes gevoerd worden , en heb vernomen dat ze 25 kg aardappels inslaat de dag voordat jij thuiskomt. wij wensen jou nog veel plezier de komende weken, als je ondertussen verliefd bent geworden daarginds op een Afrikaantje dan vernemen wij dat ook graag , via de mail , wattsapp of per post. nou Pinda de groetjes van ons allen en geniet er nog van ......doei doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Juni 2016

Voor de mensen die zich vervelen, 3 weken verslag

05 Juni 2016

Week 6

29 Mei 2016

Week 5

22 Mei 2016

Week 4

22 Mei 2016

Week 4
Linda

Hallo allemaal, Op 25 april begin ik aan mijn avontuur. Ik ga voor 10 weken naar Zuid Afrika, om daar stage te lopen bij een school en weeshuis genaamd Immanuels Haven. Hier ga ik lessen verzorgen en buitenschoolse activiteiten organiseren. In de weekend zijn we vrij om het land te ontdekken, daar gaan we dus zeker gebruik van maken. Ik houd jullie via mijn blog op de hoogte van mijn avonturen!

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 2648

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

25 April 2016 - 05 Juli 2016

Zuid Afrika

Landen bezocht: